Alla inlägg den 21 juli 2007

Av Gustav & Filippa - 21 juli 2007 23:56

I dag har jag varit med mamma och pappa till Birka på Björkö i Mälaren! Vår resa började med att vi tog bussen till stationen. Sedan åkte vi tåg till Stockholm. Det var trångt och bökigt, men mycket att spana på. Pappa tycker dock att SJ borde skicka sina konduktörer på charmkurs. Detta efter att en konduktör tyckte att pappa kunde stå med mig i famnen hela vägen till Stockhom. Nu behövde han inte det, men det var inte konduktörens förtjänst...


Väl i Stockholm gick vi till Stadshuset. Där avgick båten till Birka kl 13. Båtturen varade i ca en och en halv timme. Det var en helt ny upplevelse för mig. Jag har nämligen aldrig åkt båt förut. Till sist kom vi fram till Birka, som är känd för att vara  Sveriges första stad. Av denna stad syns dock inga spår i dag. Vi började med att gå en guidad tur. Jag passade då på att ta en tupplur. Vagnen gungade mig till sömns när pappa körde mig över den guppiga terrängen. Så jag lyckades missa gravhögarna och guidens utläggningar, men Ansgars kors fick jag i alla fall se. Efter den guidade turen gick vi till muséet. Därefter var jag ganska trött på historia, så då tog mamma och pappa ner mig till vattnet, där jag fick blöta mina fötter. Det var kallt, men kul! Jag hade gärna badat på riktigt!


Kl 18.15 gick båten hem igen. Vi passade på att äta middag på båten. Förutom en burk puré fick jag smörgåsrån, majskrokar och fullkornshjärtan. Mamma och pappa har börjat förstå att de måste vara välförsedda för att jag inte ska stjäla mat från deras tallrikar.


När båtresan var över tog vi tåget hem. Jag var ganska vild på tågresan och hade mycket spring i benen. Jag fick därför sitta (och emellanåt stå) på ett bord mellan mamma och pappa och busa. Till sist var tåget framme och efter en rask promenad hem var det skönt att byta till pyjamas och få en flaska välling att varva ner med.


/Gustav genom mamma

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards