Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Gustav & Filippa - 30 april 2019 23:30

I dag har mamma och vi barn varit lediga. Stackars pappa har dock fått jobba som vanligt. Kl 12 tog vi bussen ner på stan. Mamma behövde nämligen uträtta ett ärende. Sedan hängde vi kvar nere på stan ett tag. Vi gick till ett café och fikade på god glass och så shoppade vi lite kläder. Alvin passade också på att tappa sin åttonde tand, närmare bestämt tanden bredvid den vänstra framtanden i överkäken. Kl 15 tog vi oss en titt på kalabaliken i Carolinabacken, men därefter åkte vi hemåt.

I kväll har vi varit hos Jonatan, Sebastian och Anton och hälsat på. Där blev vi bjudna på goda hamburgare och så blev det en hel del lek såklart, bl a i studsmattan. När klockan närmade sig 23 drog vi oss hemåt för att få vår skönhetssömn.

Av Gustav & Filippa - 28 april 2019 21:45

Så var det äntligen dags för Alvin att ha sitt födelsedagskalas för kompisarna. Kl 14 i dag fick vi besök av fem glada killar som var på partyhumör. Kalaset började med presentöppning. Alvin fick bl a lego, slime och ett spel i present. En stund senare var det fikadags med legotema. Det bjöds på 7-årskakor, chokladbollar, muffins med glasyr och så pappas kanelbullar såklart. Dessutom blev det marängtårta med blåbär och chokladströssel. Sedan fick lekledarna, d v s Gustav och Filippa, styra upp lite lek utomhus i det fina vädret. Då blev det bl a bollkastning i hink och kubb. Kalaset avslutades med att barnen fick leta guldpengar som de sedan löste in mot en varsin godispåse. När alla hade fått en varsin påse försvann de in igen och tog plats i soffan, där de sedan satt och smaskade när de blev hämtade av sina föräldrar kl 16. Slutet gott, allting gott!

Av Gustav & Filippa - 27 april 2019 22:45

Lördagen har främst ägnats åt förberedelser inför morgondagens stora begivenhet. Då har nämligen Alvin födelsedagskalas för några av sina kompisar. Följaktligen har det städats och fejats i dag. Det har också inhandlats kalasgodis och bakats både bullar och kakor. Som om inte detta vore nog har det dessutom tvättats och lagats mat. Ibland kan mamma och pappa vara rysligt effektiva, i alla fall om de måste!

Av Gustav & Filippa - 24 april 2019 23:15

Ibland har vi inte riktigt koll här hemma! I kväll var det simskola för Alvin som vanligt på onsdagar. Det mamma och pappa inte hade koll på dock var att det var sista gången för den här terminen. Det firades med lek och medaljutdelning. Det blir dock fortsatt simskola för Alvin i höst. Det här med simning är ju svårt, särskilt om man dessutom tycker att det är lite läskigt!

Av Gustav & Filippa - 22 april 2019 22:15

Alvin har aldrig varit särskilt intresserad av att cykla och det har gått trögt för honom att cykla utan att någon har hållit i honom. Igår och i dag har dock mamma och han haft hårdträning på att cykla och det har gett resultat! Nu kan han cykla ganska långa sträckor utan att tappa balansen. Han har lärt sig den hårda vägen skulle man kunna säga...

Som om inte detta vore nog har dessutom Filippa fått en ny cykel i dag. Mamma hittade en jättefin cykel på Blocket igår och i förmiddags åkte pappa och Filippa iväg och köpte den. Filippas nya cykel är lila och vit och av det norska märket DBC. Cykeln kostade 1 500 kr trots att den är begagnad, men det är ju lite skillnad mot 6 000 kr, som de nya cyklarna som vi har tittat på kostade...

Av Gustav & Filippa - 20 april 2019 23:32

Precis som igår så gjorde vi en utflykt i sommarvärmen i dag. Denna gång bar det av till Hågadalen, där vi beundrade utsikten från Kung Björns hög och promenade runt i de fina omgivningarna. Solen gassade och det var riktigt hett, så till sist styrde vi kosan hemåt för att svalka ner oss lite.

Lite senare fick vi besök av påskharen, som hade värpt (kan påskharar verkligen värpa?) tre stora påskägg till oss. I år var det mest godis i äggen, men Gustav och Filippa fick också pengar och Alvin en del lego. Sedan blev det en god middag bestående av ugnsstekt rostbiff med potatisgratäng och grönsaker, men vi såg till att spara lite plats i våra magar till allt gott godis!

Av Gustav & Filippa - 19 april 2019 22:00

Efter att ha ätit en extra god och mättande frukost i förmiddags packade vi in oss i bilen strax efter kl 12 för att göra en långfredagsutflykt. Vi åkte då ut till en gård på landet. Där tittade vi på fina islandshästar och tog en fika i solskenet. Sedan hann vi med att besöka två kyrkor också, varav den ena var Härkeberga kyrka, där vi var in och beskådade vackra målningar av Albertus Pictor. Till sist styrde vi kosan hemåt igen och för oss barn följde sedan en lugn eftermiddag och kväll.

Av Gustav & Filippa - 18 april 2019 22:00

I eftermiddags kom mamma och pappa ut till morfar på landet för att hämta hem oss barn. Vi har haft det bra hos morfar och som vanligt har vi fått mycket godare mat av honom än vi brukar få hemma. I tisdags blev det t ex ingen fisk, vilket är brukligt hemma på tisdagar. När vi kom hem gassade solen och vi fick besök av några påskkärringar som knackade dörr. Själva ville vi dock inte vara påskkärringar i år, inte ens Alvin. Därmed blev det heller inget påskgodis i dag, men vi har ju fått påskägg av morfar så att vi klarar oss ett bra tag framöver!