Alla inlägg under juni 2008

Av Gustav & Filippa - 30 juni 2008 21:53

I dag har jag blivit firad - igen! Den här gången av mormor, morfar och vovven. Jag fick massor av fina presenter av dem, bl a en Nalle Puh-telefon och en leksaksservis med olika tillbehör. Tack så mycket! I kväll har jag bjudit mamma på kaffe med mjölk - igen och igen och igen. Tur att hon har varit törstig! Dessutom har jag stekt ägg till henne. Kaffe och ägg verkar vara en delikat kombination, i alla fall om man får tro mamma. Hon säger att jag kommer att bli en bra värd när jag blir stor. Så generös som jag är!


/Gustav genom mamma

Av Gustav & Filippa - 29 juni 2008 23:13

I dag var det äntligen dags för födelsedagskalas med mina kompisar! Jonatan, Sebastian, Elsa, Alma, Oliver och Elias var bjudna. Självklart fick även deras föräldrar vara med. Kalaset började kl 14 och först höll vi till inomhus. Då fick jag öppna en massa presenter! Jag fick en borrmaskin, en gräsklippare, ett Barbapapamemory och några Nemo-prylar (en CD-saga och en boll). Jag blev så klart jätteglad för alla de fina presenterna och hade knappt tid att leka med mina kompisar. Istället var jag tvungen att testa mina nya leksaker, bl a så provborrade jag min borrmaskin på Magnus fot. Som tur var hade han inget emot det.


Efter presentöppningen var det dags för fika, som vi förtärde utomhus på innergården. Vi hade lite av ett Nemo-tema, med assietter, muggar och servetter med Nemo-tryck. Det bjöds på bullar, muffins, kakor och saft. Till sist kom äntligen tårtorna fram. Pappa hade överträffat sig själv ännu en gång och alla mumsade glatt i sig av hans tårtor med jordgubbar och kiwi. Vi barn hann också leka en del, så det var fullt ös mest hela tiden.


Kalaset avrundades inomhus med en fiskdamm. Alla fick napp! När klockan slog 17 gick kalaset mot sitt slut och gästerna begav sig hemåt för att äta middag. Fast jag tvivlar på att det fanns utrymme för någon mat i deras magar. Hos mig var det i alla fall nästan fullt. Jag fick bara i mig några körsbärstomater när vi skulle äta, laxen och potatisen fick helt enkelt inte plats.


När mamma nattade mig i kväll så låg jag och hurrade för mig själv, inspirerad av dagens firande. Sedan sjöng jag om indianer. Det gick bara inte att sova, så till sist gick jag upp till pappa och sa ordagrant "Gustav kan inte sova". Då föll han till föga och jag fick titta på fotboll på TV istället. Det gäller att vara smartare än sina föräldrar!


/Gustav genom mamma

Av Gustav & Filippa - 28 juni 2008 22:17

I morse väckte mina kära föräldrar mig redan kl 09. Jag hade gärna sovit en stund till, men det var dags att förbereda hemresan. Strax efter kl 11 kom vi iväg. Vi vinkade farväl till farmor och farfar för den här gången och började den långa resan hemåt. Vi stannade till i Gävle för lite lunch och strax efter kl 15.30 kunde vi äntligen svänga in på vår gård. Vi blev dock inte hemma så länge. Efter en stund kom morfar och hämtade mig. Han och mormor ville få chansen att umgås med mig lite medan mamma och pappa åkte iväg för att ordna några saker inför mitt kalas i morgon. Då ska jag nämligen fira min födelsedag med mina kompisar!


/Gustav genom mamma

Av Gustav & Filippa - 27 juni 2008 23:51

Så var den snart över, min andra födelsedag. Tänk vad dagen har gått fort!


Efter att jag vaknat upp från min tupplur åkte vi till farmor och farfar i Bomansberg. Där började mamma och pappa dekorera med ballonger och serpentiner för att få lite födelsedagsstämning. Jag fick också öppna några paket. Så småningom blev det dags för middag. Farmor och farfar bjöd mig på grillad korv med kokt potatis och sallad. Jag mumsade glatt i mig det mesta, men lämnade lite grönt kvar på tallriken.


Efter maten började det att möbleras om i stugan och olika godsaker åkte fram på borden. Kl 17.30 så dök då de första gästerna upp. Det var mina gammelmostrar Gerd och Maud som var först på plats. Sedan kom också Ingvar, Gerd, Erika, Ingegerd och Åsa. Vi bjöd dem på bullar och kakor i stora lass. Kl 18.02 sjöngs och hurrades det för mig och det tyckte jag var så kul att jag utbrast "Mer!". Och då fick jag faktiskt höra lite mer. Men jag var också lite generad emellanåt och gömde ansiktet bakom händerna. Sedan var det äntligen dags för tårtan, som var en jordgubbstårta med en stor tvåa som ljus. Jag lyckades att blåsa ut ljuset alldeles själv, men vad jag önskade mig tänker jag inte tala om!


När alla var mätta och nöjda fick jag äntligen öppna mina paket. Om jag ska vara ärlig fick jag öppna ganska många paket redan när gästerna anlände, men det fanns en rejäl hög kvar som jag nu fick slita upp. Jag fick jättemånga fina saker, bl a en trehjuling med matchande hjälm, massor av lego, två DVD-filmer, pussel, en båt och en lastbil, kläder, en solskyddsdräkt, en boll och mycket annat. Tack så mycket för alla fina presenter! Undrar bara hur jag ska få hem allt i pappas lilla SAAB?


Till sist var gästerna tvungna att bege sig hemåt. Jag, mamma och pappa stannade dock kvar i Bomansberg ett tag till. Då var det full fart på mig och jag busade och åt tårta och kakor tills farfar påstod att kakorna behövde sova. Konstiga kakor! Jag passade också på att prata med gammelmormor i telefonen. Vi hade ett långt samtal där jag talade om allt jag gjort under de senaste dagarna. Till slut var det dock dags att åka tillbaka till lägenheten. När vi kom hit fick jag en pyjamas på mig och lite mjölk i magen. Sedan började jag att lägga mitt Barbapapapussel. Klurigt, men jag har redan gjort en del framsteg sedan i förmiddags. Så småningom var det dock läggdags och jag hade turen att bli nattad av både mamma och pappa i kväll. Klockan var då nästan 23, men det dröjer ju ett tag tills jag fyller år nästa gång!


/Gustav genom mamma

Av Gustav & Filippa - 27 juni 2008 13:04

Äntligen är den här - min andra födelsedag! Jag har väntat i ett helt år på att fylla år igen och nu är det äntligen dags!


Dagen började lugnt med en rejäl sovmorgon. Kl 09.30 gick vi upp hela familjen och åt frukost. Sedan tyckte mamma och pappa att jag behövde bada, så då blev det ett dopp i farmors och farfars duschkabin. Efter det var det äntligen dags för dagens första present, som jag öppnade sittande i farfars fåtölj. Paketet innehöll ett Barbapapapussel! Det var ett riktigt pussel och inget knoppussel, så det var lite klurigt att få ihop bitarna, men efter att pappa och jag slagit våra kloka huvuden ihop så lyckades vi till sist. Efter ett telefonsamtal med mormor och morfar så var det dags för lunch och därefter var det sovdags. När jag vaknar igen så ska vi åka till farmor och farfar i Bomansberg för att fortsätta firandet av min födelsedag. Då blir det tårta och ännu fler paket!


/Gustav genom mamma

Av Gustav & Filippa - 26 juni 2008 23:22

I dag har jag varit ute på spännande äventyr med mamma, pappa, farmor, farfar, Amanda, Ellen och tant Maud! Vi började med att äta lunch på en jättefin restaurang med utsikt över bergen. Dessvärre fick jag nöja mig med barnmat på burk, men jag flirtade in mig med Ellen så att jag fick smaka köttbullar och gräddsås av henne. Mums! Sedan bar det av till Orsa Björnpark. Där promenerade vi runt och tittade på djuren. Jag såg björnar i olika storlekar och sibiriska tigrar. Det var jättespännande, men till sist blev det lite för mycket av det goda och jag somnade utmattad i vagnen. Men vilken dag vi har haft!


När vi kom tillbaka till lägenheten i kväll så var jag jättetrött. Mamma såg sin chans och försökte få mig att somna, men det gick jag inte på. Det går ju inte att sova när pappa står och gör tårta till mig. I morgon så är det nämligen en väldigt speciell dag som jag har väntat på i ett helt år. Min födelsedag! Då har mamma lovat att jag ska få paket, bullar, kakor och tårta. Det berättar jag för alla som frågar. Dessutom så vet jag att jag fyller två år, även om jag i dag hellre ville fylla fyra när Amanda och Ellen frågade. Men två är en bra ålder även det!


/Gustav genom mamma

Av Gustav & Filippa - 25 juni 2008 20:49

I dag så förevigades jag som dalmas! Allt gick bra. Maskläderna satt som de skulle och till och med skorna fick jag på mig efter att pappa kommit på den briljanta idén att använda ett skohorn. Jag var lite blyg för fotografen och hans fru i början och ville helst inte le, men i slutet så tinade jag upp ordentligt. Jag blev fotograferad med en stor dalahäst, sittande på en stubbe samt stående vid en gärdesgård. Det ska bli spännande att få se fotografierna om några veckor! Undrar bara hur jag ska våga mig tillbaka till Uppland nu när det finns bildbevis på mig som dalmas...


/Gustav genom mamma

Av Gustav & Filippa - 24 juni 2008 22:52

Vi var till Nusnäs och tittade på dalahästtillverkning idag. Det fanns stora och små, omålade och målade, tuppar och grisar. Det vill säga, det fanns väldigt många olika varianter. Pappa och jag provsatte också en häst som stod utomhus. På förmiddagen var vi först in i Mora och åt kinamat och sedan gick vi för att byta mina jeans som jag köpte igår. Jag somnade dock efter maten och vaknade inte förrän vi var tillbaka till bilen. Åter i lägenheten busade jag lite med farmor och farfar innan det var dags för bad. Jag måste ju var ren och fin tills i morgon när jag ska bli fotad.


/Gustav genom pappa

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards