Alla inlägg under juli 2010

Av Gustav & Filippa - 21 juli 2010 22:18

De senaste dagarna har vi varit på semester i trakterna av Södertälje. Vi åkte dit i måndags i sällskap med Jonatan och Sebastian och deras mamma och pappa. Vi bodde på ett hotell en bit utanför Södertälje. Hotellet låg alldeles vid en sjö, så måndagen ägnades främst åt sol och bad och massor av mat.

Igår tisdag åkte vi till Lådbilslandet, där vi spenderade större delen av dagen i gassande sol. Vi barn åkte lådbil, traktor, griståg, karusell och så hoppade vi i en stor hoppborg. Filippa var för liten för att köra själv, så storebror fick hålla i ratten. När vi kom tillbaka tlll hotellet blev det middag och sedan ett kvällsdopp.

I morse var vi barn ganska trötta, så för en gångs skull vaknade mamma och pappa före oss. Efter frukost på hotellet packade vi ihop våra saker och satte kurs mot Tom Tit´s Experiment i Södertälje. Där fick vi lära oss om människokroppen och prova massor av spännande grejor. Filippa tyckte att det var roligast att gå över en bro som Jonatans och Sebastians pappa byggt, medan killarna mest uppskattade att få uppleva en storm. På slutet hann vi också med en såpbubbleshow, men sedan var det dags att styra kosan hemåt!

Av Gustav & Filippa - 18 juli 2010 23:15

I dag har pappa äntligen börjat med vår lekstuga! Eller rättare sagt börjat lägga grunden till denna. Det tog honom åtskilliga timmar, men till sist låg grundstenarna där. Det är dock en bit kvar innan lekstugan är på plats. Just nu är den bara en hög med brädor i garaget, och det är ju ärligt talat inte mycket till lekstuga!

På bilderna ovan ser ni förresten vinbärsbusken som pappa hittade i vår häck igår. Så nu har vi inte bara svarta och vita vinbär i vår trädgård, utan även röda!

Av Gustav & Filippa - 16 juli 2010 23:38

Vi tog en behövlig sovmorgon i morse och när morfar hälsade på strax före elva så sprang vi fortfarande runt i pyjamas. Efter lunch så åkte vi och lämnade av Filippa innan vi andra åkte ned på stan. Här blev det lite shopping och lite glass. Väl hemma igen så satte pappa i gång vattenspridaren som han hade köpt. Gustav ville sedan springa där genom. Han tjöt varje gång vattnet nuddade hans bara kropp. Filippa ville springa hon med men hon vågade inte, badkruka som hon är, utan vände tillbaka in.

/Gustav och Filippa genom pappa

Av Gustav & Filippa - 15 juli 2010 23:48

Gårdagens vända på stan ledde inte till så mycket shopping, men några dalahästar såg vi och ett restaurangbesök blev det. Filippas humör var dock inte på topp under middagen, så snart hastade vi vidare och tog en promenad längs vattnet i den fina sommarkvällen. Vi kom tillbaka till stugan först kl 20.30 och då gick vi över till Johan i grannstugan och tittade på film och åt salta pinnar.

Det blev sent igår kväll så i förmiddags tog vi det lugnt. Runt lunch fick vi sällskap av farmor och farfar. När maten låg i våra magar var det dags att vinka adjö för den här gången och börja den långa resan hemåt. Kl 18.30 körde vi upp på garageuppfarten och kunde konstatera att lördagens värme fortfarande håller i sig här hemma.

Av Gustav & Filippa - 14 juli 2010 15:02

Måndagens fiske gick bra för Gustav. Han fick flera fina aborrar på kroken. Fiskelyckan var inte riktigt lika bra för pappa och farfar, men även de fick napp, så de behövde inte återvända tomhänta till Filippa, mamma och farmor som väntade otåligt på stranden.

Igår tisdag gjorde Gustav, mamma och pappa ett besök vid Falu koppargruva. Besöket gjorde stort intryck på Gustav, som sedan pratade om Fet-Mats (icke att förväxla med pappa) och om bocken som sägs ha hittat koppargruvan hela kvällen. Efter gruvan blev det en sen lunch på Kupolen i Borlänge, pappas gamla hemtrakter. Filippa spenderade dagen hos farmor och farfar i Mångberg och skötte sig enligt ryktet exemplariskt.

I dag är vi trötta och sega och gör mest ingenting, men åker nog snart in till stan och äter glass och shoppar lite!

Av Gustav & Filippa - 12 juli 2010 14:36

I lördags så åkte vi för att hälsa på farmor och farfar och tillbringa några dagar i deras stuga i Mångberg. Vi har haft jättefint väder (förutom ett skyfall igår kväll) och njutit av att vara lediga. Vi barn har umgåtts en hel del med Alexander. Vi har varit ner till dammen och badat, även om Filippa föredrog att hålla sig på torra land efter att ha doppat tårna i det kalla vattnet. Till och med pappa har badat, det ni! Vi har också hunnit med att fira farfars födelsedag med god mat, glass och presenter. Tänk så härligt det är med semester!

Av Gustav & Filippa - 9 juli 2010 23:57

Efter en ganska lugn dag fick vi i kväll besök av våra grannar, två vuxna och två barn. Vi bjöd dem på en trerättersmiddag, vilket för oss barn innebar salta pinnar till förrätt, grillad korv med bröd till huvudrätt och blåbärsglass med färska bär till efterrätt. De vuxnas meny såg dock en aning annorlunda ut. Efter maten blev det mycket lek för oss barn, i alla fall för oss tre stora. Lilla bebisen fick nöja sig med de vuxna. På slutet blev vi dock lite trötta och då satte vi på en DVD-film och "softade" i soffan en stund medan de vuxna satt ute på altanen och pratade. Kl 22.30 var gästerna tvungna att gå och då drog mamma igång projekt nattning medan pappa fick ansvaret för projekt uppröjning.

Av Gustav & Filippa - 8 juli 2010 23:30

I dag blev pappa färdig med det andra räcket till trappan, så nu är den helt klar. Skönt! Mamma och pappa har nämligen varit lite oroliga för vår säkerhet, men nu kan de förhoppningsvis slappna av. Annars har vi varit iväg på en liten shoppingrunda i dag, vilket bl a inkluderade ett besök på Bauhaus och inköp av fönsterlister. I kväll har mamma planterat nya blommor utomhus. Den här gången blev det petunior i rött och vitt samt hänglobelior. Våra smultronplantor växer på bra och blommar faktiskt en hel del. Hoppas att det snart blir smultron av blommorna!